Selasa, 18 September 2012

ASAL USUL KEJADIAN ............

MANUSIA

Asal usul kejadian manusia , seperti korang sedia maklum oleh cikgu2 , ustaz@ ustazah mase skolah rendah dulu ,, bermula dari dicipta nya nabi adam a.s oleh YANG MAHA BERKUASA ..
Stakat yg aku tau r ,, meh kiter kongsi pengetahuan masing ii ,,tercipta nya manusia dari angin ,, @ roh , betul un  ,, roh kiter dicipta dri angin ,,, dn terjadinya jasad manusia dari tanah ..
Rasenya , aku dh faham , knape manusia makhluk yg paling sempurna dicipta ALLAH SWT ,, kalau dibandingkn dgn makhluk allah yg lain ,, mereka x de jasad ...

ANTARA JIN DN MAKHLUK ALLAH YG LAIN

Korang dh tau kn jin@iblis dilaknat oleh ALLAH ,, disebabkn dgn rase dengki , cemburu ,, dn rase dirinya lbih hebat dri manusia ,, mereka sanggup Ingkar dgn arahan PENCIPTANYA ,,, disebabkn itu bangsa jin terlebih dahulu dicampakkn ke dunia skarang ni ,, tapi , x semua makhluk jin ingkar ,, ade jugak yg ikut arahan ALLAH TAALA ,, 
Hmm .., adakah jin yg ikut arahan allah ni , dipanggil bunian ? aku sendiri x pasti ,, sebabnya aku masih x nmpak bukti yg betul2 mensahihkn ...,, setiap kejadian ni korang blh rujuk AL QURAN ..  ehee~~~
Tapi , kalau ikutkn rse keyakinan diri aku ,, mmg betul un ,,, ade jin yg menghuni syurga yg digelar org kayangan dn bunian adalah jin yg memeluk islam sejak zaman nabi sulaiman a.s ,,, aku yakin dgn kekuasaan ALLAH ,,, tapi , lau nk yakin lagi ,, rujuk AL QURAN dn tanya lh pak2 iman ,,..insyaallah akan tau jawapan nya ... =P

MALAIKAT

Haa ,, ini ,, aku beriman pada malaikat , dh tertakhluk dlm rukun iman kn ,, malaikat ialah makluk bersayap yg dicipta dari nur @ cahaya ,,,,rasenya ALLAH SWT terlebih dahulu mncipta malaikat ,, malaikat adalah makhluk yg ikut semua suruhan ALLAH ,, malah malaikat mmg ramai ,, sebanyak batu di bumi , sebanyak bintang di langit itulah ramainya malaikat ,,, tapi ,yg kite  sy crite cikit bab mistik ,, supernatural pulak , kalau gunakan ilmu terawangan , untuk berjumpa malaikat @ penghuni kayangan , blh dikatakan mustahil ,, dn tiada cara yg blh berjumpa dgn mereka ,,, lainlh amalan korang dh cukup untuk masuk syurga slepas dipanggil @ mati ...
Nantilah yepp ,  aku crite bab supernatural pulak =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan